– av Jens Bjørneboe
Regi: Kristian Landmark
Musikk Arild Fredriksen
Premiere i Multisalen på Kilden 10. mars 2020, for deretter å bli tatt av plakaten pga smittefare.
Melding til publikum:
«Vi er forferdelig lei oss for at vi ikke fikk spille de siste 4 forestillingene.
Samtidig er selvfølgelig også vi mest opptatt av publikums sikkerhet og helse, og støtter avgjørelsen om å stanse alle forestillingene på Kilden.
Tusen takk til alle som kom på premieren ! Takk også til dere som hadde bestilt billetter til de neste dagene, men som dessverre ikke fikk sett forestillingen».
«Jeg vet ikke hvor jeg har hørt det sist: Hvem er et menneske og ikke skyldbevisst?»
Vi er i en søvnig landsby i Italia på begynnelsen av 60-tallet. Vi møter mennesker som lever enkle liv i vakre omgivelser. Alle kjenner alle, og den store favorittgeskjeften er jakt og tilberedelse av småfugl. Harmonien skal imidlertid snart brytes, når en tysk gruppe «fugleelskere» melder sin ankomst. De kan tilby stedet et stort antall årlige tilreisende turister, men med tilbudet følger et ufravikelig krav: All jakt på småfugl skal opphøre.
Med den kort-luntede mekanikeren Caruso i spissen, reiser de lokale seg i protest. Kompromisser foreslås, men fugleelskerne er urokkelige. Konflikten er i ferd med å tilspisse seg idet Caruso plutselig kjenner igjen gruppens leder. Han har sett mannen før. Da var han dommer i en rettsak under krigen, der Caruso med flere stod tiltalt for å ha skjult en mann nazistene jaktet. Caruso overlevde selv eksekusjonspelotongen, men mistet flere av sine nærmeste.
«Det er ham».
Hevnens time er kommet, og nå skal de dømte bli dommere.
Jens Bjørneboe skrev Fugleelskerne i 1968, få år etter psykologen Stanley Milgram utførte sitt berømte og beryktede lydighetseksperiment. Temaet ondskap, og utforskningen rundt hvilke mekanismer som kan få vanlige mennesker til å begå ufattelige handlinger, står sentralt i både teaterstykket Fugleelskerne og i Bjørneboes forfatterskap. Kan slike handlinger forsvares ved at man gestaltet en liten rolle i et monumentalt system, eller bare handlet som et resultat av å utvise lydighet overfor en autoritet man har sverget troskap til? Og kan det at vi mennesker fra barnsben læres opp til å være «flinke» i alt vi foretar oss, i noen tilfeller være selve broen til vår undergang?
52 år etter Fugleelskerne ble skrevet fremstår stykket mer aktuelt enn noen gang, og det er for Det Dramatiske Selskab en ære å sette det opp i jubileumsåret til Kristiansand og Norges store forfatter Jens Bjørneboe.
I rollene
Caruso — Miguel Steinsland
Rosa — Marit Nodenes Heggland
Frk. Hertz — Anne Grete Eikås
Fru dr. Stahlman — Lisbeth Jølstad
Greifenklau, dommmer — Ole Martin Kyllo
Johannes Schultze, sanglærer — Johannes Riiser Echholt
Piccolino, prest — Knut Østrådal
Fidele, krovert — Johnny Askeland
Cavalli, frisør — Øistein Rosen
Marco — Lars Faksvåg
Sandro — Jan Erik Heggland
Rafaele Ombrosio, hotelleier — Petter Hangeland
Og ellers
Fredrik Landmark, Inger Johanne Mæsel, Brit Skajaa, Gunhild Langemyr, Tone Mæsel Syvertsen, Rita Mari De Frène
Landsbyens orkester
Arild Fredriksen (orkesterleder) gitar og gresk bouzoki
Øystein Tveiten trekkspill
Reidar Mosland gresk bouzouki, mandolin, blikkfløyte og gitar
Svein Øverland kontrabass
Lars Helge Rasch perkusjon